System wideokonferencji
Każdy system wideokonferencji powinien zapewnić pewne podstawowe funkcjonalności:
- nawiązanie połączenia z innym systemem,
- przesyłanie obrazu z podłączonej kamery,
- przesyłanie dźwięku z podłączonego mikrofonu,
- przesyłanie treści udostępnianych przez uczestników – prezentacji, pulpitu, aplikacji itp.
W wielu sytuacjach wystarczy do tego komputer np. laptop z kilkoma urządzeniami peryferyjnymi. Jeśli mamy specjalną przestrzeń dedykowaną do wideokonferencji, warto rozważyć wybór nieco bardziej zaawansowanych peryferii – np. zewnętrznego, dużego monitora, kamery PTZ i np. soundbaru zintegrowanego z mikrofonem oraz ich montaż na stałe. W takim scenariuszu pewnej uwagi wymagają już kwestie związane z okablowaniem. Zwykle z komputera korzystamy przy stole, a cały zestaw akcesoriów powinien znaleźć swoje miejsce na ścianie. Jeśli stół będzie dosunięty do ściany z monitorem – całe okablowanie dość łatwo można ukryć. Co jednak w sytuacji, gdy będzie to np. okrągły stolik dla 3 osób na środku pomieszczenia? Cała wiązka przewodów i dość znaczna odległość zaczynają być tu problematyczne. A gdyby było rozwiązanie umożliwiające takie połączenia za pomocą jednego, cienkiego przewodu? Z limitem długości do 100 metrów?
Dokładnie takim rozwiązaniem jest zestaw extendera TPUH650, dedykowanego właśnie do wideokonferencji. Oto przykładowy schemat połączenia urządzeń w sali konferencyjnej z wykorzystaniem tego zestawu.
Nadajnik z zestawu TPUH650 należy zamontować pod stołem. Jego port USB można wyprowadzić do tzw. mediaportu, czyli zestawu gniazd montowanego w blacie stołu. Odbiornik można łatwo ukryć za monitorem/telewizorem i z niego rozprowadzić okablowanie do kamery i soundbaru.
Nadajnik z odbiornikiem należy połączyć za pomocą pojedynczego przewodu skrętkowego. Należy pamiętać, że przewód instalacyjny ma inną konstrukcję niż przyłączeniowy (żyła w postaci drutu vs. żyła z linki). Dlatego z obu stron należy go zakończyć gniazdami, a urządzenia podłączyć za pomocą przewodów przyłączeniowych (patchcordów).
System wideokonferencji w większej sali
System wideokonferencji w większej sali, dla większej liczby uczestników powinien zapewniać znacznie więcej niż przedstawiono powyżej:
- często stosowane są dwa systemy wyświetlania – dwa monitory lub monitor i projektor – jeden służy prezentacji uczestników spotkania (ich wizerunków rejestrowanych przez kamery), a na drugim pokazywane będą treści udostępniane przez użytkowników,
- w większych salach, gdzie znajduje się wielu lokalnych uczestników spotkania musi istnieć możliwość ich kolejnego włączania się do spotkania online ze swoimi treściami,
- ze względu na rozległą przestrzeń system mikrofonów oraz nagłośnienia muszą być bardziej rozbudowane.
Klasycznym rozwiązaniem dla takiego pomieszczenia jest zastosowanie certyfikowanego przez usługodawcę (Microsoft, Zoom itp.) zestawu do wideokonferencji. Zwykle składa się on z wyspecjalizowanej jednostki centralnej, która pozwala na podłączenie i obsługę dwóch wyświetlaczy, szeregu mikrofonów, systemu nagłośnienia oraz posiada wejście wideo (zwykle HDMI), do którego wysyłane są treści lokalnych uczestników spotkania.
Taką sytuację przedstawia poniższy schemat. Taki zestaw może zawierać też dodatkowe urządzenie, będące extenderem integrującym różne połączenia pomiędzy stołem, a urządzeniami montowanymi wokół niego.
Takie rozwiązanie ma wiele zalet, ale ma też pewne mankamenty – na pewno duży koszt i praktycznie brak możliwości ingerencji w cały system, czy też jego integracji z innymi rozwiązaniami.
Od razu nasuwa się pytanie, czy nie można takiego zestawu zastąpić po prostu komputerem? Mini PC czy all-in-one? Okazuje się, że zwykle nie. Nawet gdyby udało się dobrać komputer z wejściem HDMI, to standardowe wersje aplikacji do wideokonferencji nie obsłużą takiego wejścia. Natomiast wersje, które zapewniłyby odpowiednią funkcjonalność dostępne są wyłącznie w pakietach z certyfikowanym sprzętem.
Istnieje jednak bardzo proste rozwiązanie tej sytuacji! Trzeba użyć dwóch instancji oprogramowania do wideokonferencji. Jedna będzie uruchomiona na komputerze stale znajdującym się w pomieszczeniu. Ten komputer będzie częścią instalacji – do niego podłączona będzie kamera, urządzenia wyświetlające, mikrofony i nagłośnienie. Ta instancja oprogramowania może być organizatorem spotkania i odpowiadać za zarządzanie nim.
Uczestnicy spotkania będą wykorzystywać własne aplikacje (i konta) i łączyć się ze spotkaniem wirtualnym online ze swoich laptopów, pomimo tego, że są fizycznie obecni w sali. Będą wtedy widoczni w kamerze zainstalowanej w sali, słyszalni przez tamtejsze mikrofony i jednocześnie będą mogli prezentować swoje treści, jako użytkownicy aplikacji na swoich komputerach. Tu warto zauważyć, że mimowolnie zyskujemy funkcjonalność bezprzewodowego wyświetlania treści. Taką sytuację obrazuje poniższy schemat.
Jest to proste rozwiązanie, które zapewnia zaawansowaną funkcjonalność i szerokie możliwości implementacji i integracji z innymi rozwiązaniami. Bez problemu możemy tu dodać przełącznik prezentacyjny – Feelworld LIVEPRO L1 V1, który umożliwi podłączenie kilku kamer i mikrofonów, czy też pełniący podobną funkcję grabber Velocap HDR Game Streamer. Stałym komputerem, stanowiącym wyposażenie sali może być mini PC MINIX NEO NGC-5, MINIX NEO G41V-4 MAX, czy bezwentylatorowa Giada F105D – obydwa z systemem Windows 10. Śmiało można też stosować extendery wideo HDBT.
System wideokonferencji – jak to zrobić BEZPRZEWODOWO?
Zapraszamy też do lektury artykułu na temat bezprzewodowego łączenia urządzeń składających się na system wideokonferencyjny – Wideokonferencje – jak to zrobić BEZPRZEWODOWO?